Hoge lat
Door die extreme groei kwam COOXS op het punt dat ze organisatorisch serieus aan de slag moesten om het bedrijf naar een hoger niveau te krijgen. Gerard: ‘Onze buitenkeukens zijn tot in de kleinste details op maat gemaakt. Dat zorgt ervoor dat er veel gegevens zijn die vastgelegd moeten worden. En dat het dus makkelijk misgaat als je het intern moet overdragen. Wij leggen de lat hoog, willen de Lamborghini in onze sector zijn: we bedienen een hoog segment en kunnen ons geen slordigheid permitteren.’ Automatisering was het antwoord.
‘Onze producten zijn tot in de kleinste details op maat gemaakt, dus er zijn veel gegevens om vast te leggen’
Compleet proces in Salesforce
COOXS kwam op het spoor van Welisa en begon met de automatisering van het verkoopstuk in Salesforce Sales Cloud: opportunities, offertes en versiebeheer van offertes. Eerst is er daarnaast geprobeerd de technische processen in ERP te verwerken, maar dat verliep niet zoals Gerard hoopte. Daarom heeft Welisa in Salesforce vervolgens ook oplossingen gebouwd voor inkoop, planning en projectbeheer. Nu beheert COOXS het complete proces in Sales Cloud: van eerste klantcontact tot oplevering. ‘Als de klant vandaag belt, dan weten we precies waar het over gaat. Het product kan anders zijn, maar ons werkproces is nu voor iedere klant hetzelfde. Dankzij Salesforce is onze projectuitvoering nu precies van de hoge kwaliteit die we – misschien wat obsessief – nastreven.’ Er is regelmatig gespard met Welisa. ‘Wij konden profiteren van Welisa’s ervaring en we hebben onze eigen collega’s er ook nauw bij betrokken. We werkten echt als één team samen naar het eindproduct.’ De betrokkenheid van het eigen team is heel belangrijk, vindt Gerard. ‘Je kunt een mooie tool hebben, maar dan moet je die ook goed inzetten. Alle medewerkers zien Salesforce als de motor achter ons bedrijf.’
Op tijd erbij
Ongemerkt registreer je veel data, heeft Gerard gezien. ‘Ik ben blij dat we Salesforce relatief vroeg in ons bestaan hebben geïmplementeerd. Want hoe meer je groeit, hoe meer je moet meenemen in de ontwikkeling van de software. Dat kost veel tijd.’ Ook de komende jaren zet COOXS in op forse groei. Bovendien zou het kunnen dat dealers in het buitenland in de toekomst worden aangesloten op Salesforce. In een krappe arbeidsmarkt is het een uitkomst dat veel zaken geautomatiseerd zijn, ervaart Gerard. ‘De groei die we de afgelopen tijd hebben doorgemaakt, had zonder Salesforce niet gekund. We kunnen nu veel meer projecten aan. Dankzij Salesforce hebben we alles scherp op de radar.’
‘Wij zien Salesforce als de motor achter ons bedrijf’
Het bedrijf COOXS
- Startte in 2019 met de ontwikkeling van weerbestendige, luxe buitenkeukens.
- Richt zich op het hogere segment en wil van iedere klant een fan maken. De lat voor kwaliteit en service ligt hoog.
- Levert iedere keuken op maat, met talloze specifieke details.
- Maakte in korte tijd een ongekende groei door van 200% per jaar.
- Bestaat uit een team van 7 personen.
De uitdaging
- Met de uitbreiding van het team werd de overdracht en het samenwerken aan eindproducten heel belangrijk. De systemen die COOXS gebruikte waren niet toereikend voor de hoeveel detailinformatie die moest worden verwerkt.
- COOXS ontwikkelde een groeiplan voor de komende jaren en keek wat er voor nodig was om daar te komen. Er was behoefte aan integrale software die toekomstgericht is en kan meegroeien met het bedrijf.
- Een IT-overstap was noodzakelijk en COOXS wilde dit in een keer goed doen.
‘Dankzij Salesforce kunnen we veel meer projecten aan’
De oplossing
- Aanvankelijk viel de keuze voor Sales Cloud van Salesforce als CRM in combinatie met een ERP-systeem voor de technische processen.
- Salesforce beviel goed, maar ERP niet. Die functionaliteiten uit ERP zijn vervolgens op maat gebouwd in Salesforce.
- In Sales Cloud zijn nu toepassingen beschikbaar voor inkoop, projectbeheer, planning en facturatie. Ook leads via de website komen in Sales Cloud terecht.
De resultaten
- COOXS beheert het complete proces in Sales Cloud: van eerste klantcontact tot oplevering.
- Alle medewerkers van COOXS waren betrokken bij de ontwikkeling en zien Salesforce als de motor achter het bedrijf.
- Dankzij Salesforce is COOXS afgelopen jaar verder gegroeid zonder dat er extra medewerkers voor nodig zijn; er kunnen nu meer projecten tegelijkertijd scherp op de radar worden gehouden.
- COOXS is dankzij Salesforce in control en kan klanten de hoge service en kwaliteit leveren die zij wil.
De toekomst
- Salesforce is het fundament voor COOXS voor de komende jaren. Om aan te blijven sluiten bij de groei van een bedrijf ziet COOXS nog mogelijkheden voor verdere doorontwikkeling van Salesforce.
- COOXS werkt internationaal met partners die de buitenkeukens in het buitenland verkopen. In de toekomst wil COOXS hen ook toegang geven tot de processen in Salesforce.