Marketing automation voor B2B e-commerce
Wanneer je aan marketing automation denkt, wordt dit over het algemeen gekoppeld aan B2C webshops. Je kunt echter ook voor je B2B webshop gebruikmaken van marketing automation. Ideaal om je leads en/of sales te verhogen.
Marketing automation: wat is het ook alweer?
Zoals de term al aangeeft, is marketing automation het automatiseren van marketing werkzaamheden met behulp van software. Op deze manier krijg je een volledig beeld van de customer journey van de klant: van de oriëntatie tot aan aankoop. Hierdoor kun je mensen op het juiste moment bereiken en hen bijvoorbeeld relevante, waardevolle content laten zien.
Succesvolle marketing automation voor B2B e-commerce
Het is belangrijk om in het achterhoofd te houden dat niet iedereen in jouw doelgroep behoefte heeft aan dezelfde informatie op hetzelfde moment. Denk daarom van tevoren goed na wie jouw doelgroep is en creëer hierbinnen eventueel segmenten.
Met onderstaande tips ben je in ieder geval op de goede weg om marketing automation effectief in te zetten voor jouw B2B e-commerce shop.
- Doelgroep segmenteren
Spreken jouw producten of diensten een bepaalde doelgroep aan? Probeer hier dan een segmentatie in te maken. Hoe? Door middel van persona’s! Op deze manier leer je jouw doelgroep goed kennen en weet je hoe, waarmee en wanneer je deze doelgroep het beste kunt benaderen. - Customer journey in kaart brengen
Breng de customer journey in kaart. Dit geeft inzicht in waar mensen naar op zoek zijn en waar ze behoefte aan hebben. - Meten is weten!
Een inkoppertje, maar ontzettend belangrijk! Meet de resultaten van de marketing automation werkzaamheden. Op basis van die resultaten kun je een vervolgcampagne starten en deze campagne personaliseren. - Relevante content delen
Eerder kwam al aan bod dat het delen van relevante content ontzettend effectief kan zijn. Schrijf bijvoorbeeld over bepaalde thema’s die belangrijk en relevant zijn voor de markt waarin je B2B bedrijf actief is. Zo laat je potentiële klanten niet alleen zien dat je verstand van zaken hebt, maar je bouwt ook een band met ze op. - Gebruik de juiste tools en/of software
Marketing automation scheelt jou en je collega’s veel tijd en werk, mits je de juiste software of tools gebruikt. Je kunt dan denken aan geautomatiseerde tools voor het versturen van nieuwsbrieven. Bekijk van tevoren goed welke tools of software voldoen aan de wensen en behoeften van jou en je bedrijf.