• EN EN EN en
  • NL NL NL nl
  • NL
  • Support

Kies je branche

  • Maakindustrie
  • Hightech
  • Food & retail
  • Installatie en bouw
  • Automotive
  • Logistiek

Onze expertise

  • Salesforce Consultancy
  • Salesforce Implementatie
  • Salesforce Development

Partner in

  • Salesforce Summit Partner
  • Salesforce B2B partner
  • Salesforce implementatie partner
  • Salesforce integratie partner
  • Salesforce development partner
  • IT partner
Onze oplossingen
  • AI / Agentforce
  • Automotive Cloud
  • CPQ
  • Custom development
  • Data Cloud
  • Experience Cloud
  • Field Service
  • Manufacturing Cloud
  • Marketing Cloud Account Engagement
  • MuleSoft
  • Sales Cloud
  • Service Cloud
  • Tableau
Welisa | Salesforce Partner - Wij optimaliseren bedrijfsprocessen met Salesforce
  • Over ons
  • Branches
  • Expertise
  • Salesforce Solutions
  • Werken bij
  • Blog
  • Contact
  • Menu
BLOG

Marketing automation voor B2B e-commerce

Wanneer je aan marketing automation denkt, wordt dit over het algemeen gekoppeld aan B2C webshops. Je kunt echter ook voor je B2B webshop gebruikmaken van marketing automation. Ideaal om je leads en/of sales te verhogen.

Marketing automation: wat is het ook alweer?

Zoals de term al aangeeft, is marketing automation het automatiseren van marketing werkzaamheden met behulp van software. Op deze manier krijg je een volledig beeld van de customer journey van de klant: van de oriëntatie tot aan aankoop. Hierdoor kun je mensen op het juiste moment bereiken en hen bijvoorbeeld relevante, waardevolle content laten zien.

Succesvolle marketing automation voor B2B e-commerce

Het is belangrijk om in het achterhoofd te houden dat niet iedereen in jouw doelgroep behoefte heeft aan dezelfde informatie op hetzelfde moment. Denk daarom van tevoren goed na wie jouw doelgroep is en creëer hierbinnen eventueel segmenten.

Met onderstaande tips ben je in ieder geval op de goede weg om marketing automation effectief in te zetten voor jouw B2B e-commerce shop.

  • Doelgroep segmenteren
    Spreken jouw producten of diensten een bepaalde doelgroep aan? Probeer hier dan een segmentatie in te maken. Hoe? Door middel van persona’s! Op deze manier leer je jouw doelgroep goed kennen en weet je hoe, waarmee en wanneer je deze doelgroep het beste kunt benaderen.
  • Customer journey in kaart brengen
    Breng de customer journey in kaart. Dit geeft inzicht in waar mensen naar op zoek zijn en waar ze behoefte aan hebben.
  • Meten is weten!
    Een inkoppertje, maar ontzettend belangrijk! Meet de resultaten van de marketing automation werkzaamheden. Op basis van die resultaten kun je een vervolgcampagne starten en deze campagne personaliseren.
  • Relevante content delen
    Eerder kwam al aan bod dat het delen van relevante content ontzettend effectief kan zijn. Schrijf bijvoorbeeld over bepaalde thema’s die belangrijk en relevant zijn voor de markt waarin je B2B bedrijf actief is. Zo laat je potentiële klanten niet alleen zien dat je verstand van zaken hebt, maar je bouwt ook een band met ze op.
  • Gebruik de juiste tools en/of software
    Marketing automation scheelt jou en je collega’s veel tijd en werk, mits je de juiste software of tools gebruikt. Je kunt dan denken aan geautomatiseerde tools voor het versturen van nieuwsbrieven. Bekijk van tevoren goed welke tools of software voldoen aan de wensen en behoeften van jou en je bedrijf.

Waar kun je marketing automation op toepassen?

Er zijn enkele taken/processen waar je marketing automation goed op kunt toepassen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Het A/B testen van landingspagina’s of kleurgebruik van call-to-action buttons
  • Inzicht verkrijgen in wie je website bezoekt
  • Het automatisch versturen van mailings voor specifieke doelgroepen
  • Een chatbot die bezoekers antwoord kan geven op veelgestelde vragen
  • Het opbouwen van een groot klantenbestand in het CRM

In deze blog

  • Marketing automation: wat is het ook alweer?
  • Succesvolle marketing automation voor B2B e-commerce
  • Waar kun je marketing automation op toepassen?

Henk van Middendorp

Managing Director & Owner

Ander interessant nieuws

Salesforce Spring ‘25-release: de belangrijkste updates voor consultants, admins en gebruikers

Een bos in de lente op de achtergrond met de tekst 'Salesforce Spring '25 release updates' met de logo's van Salesforce en Welisa

Integreer slimmer: verhoog je ROI met Salesforce-koppelingen

Een afbeelding waar meerdere systemen gekoppeld zijn aan Salesforce.

Is jouw organisatie klaar voor de migratie naar Hyperforce?

Hyperforce visueel uitgelegd

Ontdek wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen

Contact

+31 85 130 49 35 info@welisa.com

Citadel 28-3, 3905 NK Veenendaal

Logo van LinkedIn

Expertise

  • Salesforce Consultancy
  • Salesforce Implementatie
  • Salesforce Development

Partner in

  • Salesforce Summit Partner
  • Salesforce B2B partner
  • Salesforce implementatie partner
  • Salesforce integratie partner
  • Salesforce development partner
  • IT partner
Contact

 

Salesforce Summit Partner logo
Afbeelding met tekst 'FD Gazellen winnaar 2021, 2022, 2023 en 2024'
  • Linkedin
  • Instagram
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
Scroll naar bovenzijde