Ontstaan
Twee jaar geleden startte directeur Sander Prins met vijf partners het logistieke bedrijf in Haarlem. Winkels schakelen hen in voor opslag, transport en montage van meubels in het hogere segment. ‘De ingewikkeldste uitdaging is om alle bedrijfsprocessen scherp te hebben. Bovendien is per meubel de bestemming én het servicelevel bij de ontvanger verschillend. Bij de een leveren we een meubel alleen af, bij de ander monteren we een kast op de eerste verdieping. Soms is een verhuislift nodig.’
‘Een order doorgeven is makkelijker dan een pizza bestellen’
Eenvoudig orders aanmaken
Ecologistiek besloot te investeren in goede software om processen soepeler te laten verlopen, vertelt Sander: ‘Eerder werkten we met software die weliswaar vrij goedkoop was, maar niet deed wat nodig was. Er verdwenen orders, klanten waren in de war.’ Door automatisering van het orderproces in Salesforce kan de winkelier nu eenvoudig een order aanmaken via het webportaal. ‘Als we deze software presenteren bij nieuwe winkels, krijgen we enthousiaste reacties. Laatst begonnen een aantal vrouwen spontaan te klappen. Een order doorgeven is makkelijker dan een pizza bestellen.’
Ruimte voor meer klanten
Ook het nieuwe warehousemanagementsysteem in Salesforce neemt veel werk uit handen. ‘Als een levering aankomt, scannen we met de app de barcode en kunnen we het gemakkelijk op een locatie in het magazijn plaatsen. Zo weten we precies waar welke colli staat.’ Binnenkort verhuist Ecologistiek naar een nieuw pand, met meer opslagruimte. Er wachten al diverse nieuwe klanten om voor transport van hun meubels met Ecologistiek te gaan samenwerken. ‘We willen eerst alles goed op de rit hebben, voor we nieuwe klanten aannemen’, verklaart Sander. ‘Tegelijk met de verhuizing komt een aantal nieuwe functionaliteiten live in het systeem. Zo wordt de order straks ook automatisch verstuurd naar het systeem waarmee we de routes voor de chauffeurs plannen. Dat gaat allemaal tijd schelen, waardoor we ruimte krijgen voor meer orders.’
‘Door automatisering krijgen we ruimte voor meer orders’
Niet meer pinnen aan de deur
Sander en zijn partners hebben meer plannen. ‘Straks kunnen klanten in bulk orders toevoegen. En we willen integraties doen met andere softwaresystemen, waardoor we automatisch kunnen factureren en bankkoppelingen mogelijk zijn. Klanten hoeven dan niet meer aan de deur te pinnen en de chauffeur ziet in de app of de betaling is gedaan.’ Sander is blij met de soepele samenwerking. ‘Welisa is goed bereikbaar en levert uitstekend werk. Van onze vorige softwareleverancier hoorden we vaak dat iets niet kon. Welisa verrast ons door ver voor de deadline al nieuwe functionaliteiten op te leveren.’
Het bedrijf Ecologistiek
- Bezorgt meubels in het hogere segment vanuit een eigen opslaglocatie.
- Kan meubels monteren op de plek waar de klant dat wil.
- Werkt op een zo duurzaam mogelijke manier.
- Werkt nu samen met zo’n 30 winkels en krijgt door verhuizing ruimte voor meer.
- Heeft dagelijks gemiddeld 15 mensen aan het werk.
De uitdaging
- Orders moeten eenvoudig in te voeren zijn en correct doorkomen in het systeem.
- Het moet helder inzicht zijn in het servicelevel per klant.
- Ecologistiek wil altijd up-to-date inzicht hebben in het magazijn.
De oplossing
- Welisa implementeerde een geavanceerd ordermanagementsysteem waar klanten eenvoudig orders kunnen inboeken en altijd inzicht hebben in de actuele status van de order.
- Het warehousemanagementsysteem biedt volledig inzicht in het magazijn en maakt inboeken en uitboeken van producten eenvoudig.
De resultaten
- Klanten van Ecologistiek zijn blij met de eenvoudige, efficiënte manier van orders doorgeven. Het scheelt veel tijd en frustratie.h- Ecologistiek heeft altijd helder inzicht in de orderportefeuille en de exacte wensen van de klanten.
- Het bedrijf kent altijd de meest actuele status van het magazijn, waarmee volop tijd wordt bespaard.
‘Welisa is goed bereikbaar en levert uitstekend werk’
De toekomst
- Met de verhuizing naar een groter pand heeft Ecologistiek fysiek meer ruimte voor meer klanten, maar ook in tijd. Straks kunnen klanten in bulk orders invoeren.
- Er komt een koppeling tussen het ordersysteem en de routeplanner, wat veel tijdwinst zal opleveren.
- Ecologistiek wil in de toekomst nog verdere integraties met andere software doen. Bijvoorbeeld voor facturatie en bankkoppelingen.