• EN EN EN en
  • NL NL NL nl
  • EN
  • NL
  • Support

Onze branches

  • Maakindustrie
  • Technologie
  • Food & Retail
  • Automotive
  • Logistiek
  • Verenigingen en stichtingen

Onze expertise

  • Salesforce consultancy
  • Salesforce implementatie
  • Salesforce development
Onze oplossingen
  • Sales Cloud
  • Service Cloud
  • Marketing Cloud
  • Agentforce
  • Data Cloud
  • MuleSoft
  • Configure Price Quote
  • Manufacturing Cloud
  • Field Service
  • Experience Cloud
  • Klantcases
  • Nieuws en blogs
  • Werken bij
  • Over ons
  • Contact
Welisa | Salesforce Partner - Wij bouwen slimme organisaties
  • Branches
  • Expertise
  • Oplossingen
  • Welisa
  • Contact
  • Menu

XXL Nutrition

“Onze accountmanagers verloren het overzicht door de snelle groei.”

Het is de klassieke groeipijn van een succesvol bedrijf: zó hard groeien dat het lastig is om overzicht over klantinformatie te houden. Lees hoe we met een B2B-gericht CRM-systeem de structuur terugbrachten en samen met XXL Nutrition de basis legden voor de volgende groeifase.

#Food&Retail

Over XXL Nutrition

XXL Nutrition is een van de grootste spelers in Nederland en België op het gebied van sportvoeding, supplementen en accessoires. Sinds 2004 bouwt het Nederlandse merk aan een ijzersterke reputatie. Gedreven door kwaliteit, transparantie en een breed assortiment. XXL Nutrition is de go-to partner voor serieuze sporters.

Vrachtwagens rijden uit de weg van het magazijn. Op de vrachtwagen staat het logo van XXL Nutrition en een aantal producten.

Situatieschets

De populariteit van XXL Nutrition beperkt zich niet tot consumenten. Steeds meer sportscholen, winkels en groothandels willen de producten aanbieden. Het aantal B2B-klanten groeide zo snel dat de klantinformatie versnipperd raakte.

Er was geen centraal systeem. Hierdoor ontbrak het overzicht en was het voor accountmanagers lastig om klantrelaties efficiënt te beheren en commerciële kansen te benutten. Waardevolle omzet en klantbinding gingen verloren. Het was tijd voor een professionele en schaalbare aanpak.

“Onze accountmanagers verloren het overzicht door de snelle groei. De implementatie van Salesforce was voor ons dan ook een cruciale stap om de controle te behouden en onze service te versterken.” – Timothy Timmerman

De oplossing

Samen met Welisa heeft XXL Nutrition een krachtig, B2B-gericht CRM-systeem ingericht, waarmee de werkwijze op de volgende punten naar een hoger niveau werd getild:

  • Diepgaand klantinzicht: Alle B2B-klantdata, orderhistorie en segmentatie is centraal vastgelegd. Op maat gemaakte dashboards geven direct inzicht in omzet en prestaties, wat een gerichte accountstrategie mogelijk maakt.
  • Gestroomlijnd salesproces: Het systeem ontlast de accountmanagers en stelt ze in staat proactief te werken. Door verkoopkansen als ‘Opportunities’ vast te leggen en hier automatische opvolgtaken aan te koppelen, wordt een consistente opvolging gegarandeerd en stijgt de slagingskans.
  • Efficiënte planning voor de buitendienst: Met Salesforce Maps worden alle klanten visueel in kaart gebracht. Hierdoor kunnen accountmanagers niet alleen hun bestaande routes optimaal plannen, maar ook eenvoudig een bezoek brengen aan klanten in de buurt die al een tijdje niet meer hebben besteld, waardoor de klantrelatie proactief wordt onderhouden.
  • Volledige controle over machines: De structuur voor het beheer van bruikleen-machines (zoals koelkasten) geeft direct inzicht in welke assets zich op welke locatie bevinden.

Vrouw sport in de sportschool met het logo van XXL Nutrition op de achtergrond

Het resultaat

De impact van de nieuwe Salesforce-omgeving was voor XXL Nutrition direct voelbaar. “Deze implementatie is een grote stap voorwaarts,” aldus Timothy Timmerman. De resultaten zijn concreet en merkbaar in de hele B2B-organisatie:

  • Volledige grip op data: Doordat alle B2B-klantdata nu in één centraal systeem is ondergebracht, heeft XXL Nutrition de volledige controle. Dit maakt snellere en beter onderbouwde beslissingen mogelijk.
  • Verhoogde efficiëntie: Accountmanagers werken doelgerichter dankzij heldere dashboards, geautomatiseerde taken en slimme routeplanning.
  • Hogere klanttevredenheid: Door de consistente en gestructureerde opvolging is de service en het klantbeheer naar een hoger niveau getild.
  • Betere samenwerking: De sales pipeline is voor iedereen inzichtelijk, wat de samenwerking tussen sales en management versterkt.
  • Inzicht in assets: Het beheer van assets zorgt voor beter intern overzicht. 

Kortom, XXL Nutrition heeft met Welisa een schaalbaar fundament gelegd voor verdere B2B-groei, gebouwd op structuur, data en een ijzersterke focus op de klantrelatie!

Een potje eitwitpoeder waar een wolk van roze eiwitpoeder uitkomt

Delen
Alle branches
Portretfoto Sander

Sander

Klaar voor grip en overzicht?

Bel: +31 85 130 49 35

Neem contact op

Citadel 28-3, 3905 NK Veenendaal

+31 85 130 49 35

info@welisa.com

KVK 74430513

BTW NL859895361B01

Contact

Expertise

  • Salesforce consultancy
  • Salesforce implementatie
  • Salesforce development

Branches

  • Maakindustrie
  • Technologie
  • Food & Retail
  • Automotive
  • Logistiek
  • Verenigingen en stichtingen

Bedrijf

  • Klantcases
  • Nieuws en blogs
  • Werken bij
  • Over ons
  • Contact
Salesforce Summit Partner logo
Afbeelding met tekst 'FD Gazellen winnaar 2021, 2022, 2023 en 2024'
© 2025 Welisa. All rights reserved.
  • Linkedin
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
Scroll naar bovenzijde