Veranderen van B2B e-commerce platform
Voldoet jouw B2B webshop nog wel aan de wensen en behoeften van de gebruiker?
Kijk eens kritisch naar je webshop en het e-commerce platform dat je gebruikt.
Voldoet jouw B2B webshop nog wel aan de wensen en behoeften van de gebruiker? Kijk eens kritisch naar je webshop en het e-commerce platform dat je gebruikt. Misschien wil je de look and feel van je webshop beter aan laten sluiten bij je doelgroep of biedt het bestaande B2B commerce platform te weinig efficiënte tools. Andere redenen waarom je de keuze zou kunnen maken om over te stappen op een ander commerce platform, zijn:
- Het huidige platform werkt traag en presteert niet optimaal
- De mobiele omgeving is niet gebruiksvriendelijk
- Je bedrijf groeit, maar de capaciteit van je platform kan niet meegroeien
Wellicht dat je er met deze punten in het achterhoofd achterkomt dat het inderdaad tijd wordt om te veranderen van B2B commerce platform. Maar hoe dan verder? Je bent immers al enige tijd gewend aan de vertrouwde omgeving van je huidige platform en je wil uiteraard dat de migratie naar een nieuw platform goed verloopt.
Goede voorbereiding is het halve werk
Dat klinkt als een open deur, maar je kunt met een groot project al snel het overzicht verliezen. Vergroot daarom het succes van de overstap door zoveel en zo goed mogelijk alles voor te bereiden. Beantwoord voor jezelf belangrijke vragen als:
- Hoe gaat het visuele design eruit zien en waar moet dit aan voldoen?
- Wat is de customer journey?
- Voegen we meteen nieuwe producten en content toe?
- Wat is een passend order management systeem voor mijn webshop?
- Welke functionaliteiten mist mijn platform op dit moment?
Als ondernemer kun je veel zelf voorbereiden, maar niet alles. Laat je daarom adviseren en begeleiden in het gehele proces. Dankzij kennis en ervaring kunnen specialisten voor je uitzoeken hoe de nieuwste technieken voor jouw webshop gebruikt kunnen worden en analyseren wat het beste is voor jouw bedrijf.
Functionaliteit huidig platform
Probeer in kaart te brengen welke functionaliteiten je mist in je huidige platform. Vraag ook anderen wat zij op het gebied van functionaliteit missen in de webshop. Twee zien meer dan één! Bovendien kijkt iedereen met een andere blik naar je webshop, waardoor je vanuit verschillende oogpunten feedback ontvangt. Aan de hand van deze feedback kun je een lijst opstellen en van daaruit kijken welk B2B commerce platform het beste matcht met je webshop en behoeften.
Een tijdlijn creëren
Last but not least: maak een planning waarin je tot in detail de mijlpalen aanstipt. De overstap van het ene platform heeft wat tijd nodig. Met een gedegen planning en tijdlijn kun je de overstap binnen het gewenste tijdbestek afronden. Bovendien biedt het houvast wanneer je het overzicht even kwijt bent.
Klaar voor de overstap naar een ander e-commerce platform? Laat je huidige webshop dan op de voorgrond draaien, terwijl achter de schermen wordt gewerkt aan een nieuwe webshop op een ander platform. Zo loop je geen omzet mis!