Boost je B2B e-commerce omzet met deze tips!
Als webshop eigenaar ben je altijd op zoek naar manieren om de omzet van je B2B e-commerce shop te verhogen. Dit moet echter niet ten koste gaan van de gebruiksvriendelijkheid van je website en positieve klantervaringen.
Onderstaande tips helpen je op weg!
Informeer en overtuig
Wees niet te bescheiden in je productinformatie. Informeer klanten goed over de producten die je verkoopt. Klanten die twijfelen aan een aankoop kun je overtuigen met productreviews. Wanneer een product enkele reviews heeft, zorgt dit voor geruststelling en het straalt betrouwbaarheid uit. Dit kan zomaar doorslaggevend zijn in het aankoopproces.
Laat bezoekers ook zien waarom jij je als B2B e-commerce webshop onderscheidt van concurrenten. Wat zijn je ‘unique selling points’? Waarom zou een potentiële klant bij jou een aankoop moeten doen? Pak dit goed aan, zodat je mensen uiteindelijk overhaalt om in jouw B2B webshop een aankoop te doen.
Goede voorbereiding is het halve werk
Dat klinkt als een open deur, maar je kunt met een groot project al snel het overzicht verliezen. Vergroot daarom het succes van de overstap door zoveel en zo goed mogelijk alles voor te bereiden. Beantwoord voor jezelf belangrijke vragen als:
- Hoe gaat het visuele design eruit zien en waar moet dit aan voldoen?
- Wat is de customer journey?
- Voegen we meteen nieuwe producten en content toe?
- Wat is een passend order management systeem voor mijn webshop?
- Welke functionaliteiten mist mijn platform op dit moment?
Als ondernemer kun je veel zelf voorbereiden, maar niet alles. Laat je daarom adviseren en begeleiden in het gehele proces. Dankzij kennis en ervaring kunnen specialisten voor je uitzoeken hoe de nieuwste technieken voor jouw webshop gebruikt kunnen worden en analyseren wat het beste is voor jouw bedrijf.
Marketing automation
In B2B omgevingen wordt vaak gebruik gemaakt van outbound marketing. Hierbij wordt de doelgroep actief benaderd. Je kunt het ook omdraaien en potentiële klanten naar jou toe laten komen. Dan komt marketing automation om de hoek kijken. Je kunt dan door het gebruik van data je doelgroep persoonlijk benaderen. Op deze manier kun je relevante en potentiële klanten binnenhalen en je B2B e-commerce omzet een boost geven.
Besteed voldoende aandacht aan klantervaring
Een tevreden klant betekent een trouwe klant. Zorg daarom voor een goede klantervaring. Dit houdt onder andere in dat je B2B webshop gebruiksvriendelijk moet zijn; bezoekers moeten gemakkelijk kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Het bestelproces dient soepel te verlopen, zodat bezoekers niet tijdens het aankoopproces afhaken of producten in de winkelmand laten staan. Het zou zonde zijn om deze extra omzet mis te lopen!
Ga aan de slag met Search Engine Optimization (SEO)
Er zijn verschillende online marketing kanalen die je in kunt zetten om meer verkeer naar je website te leiden en uiteindelijk meer omzet te realiseren. Denk hierbij aan social media of betaalde advertenties via Google Ads. Maar heb je ook al eens goed naar de mogelijkheden van SEO gekeken? Ook voor B2B e-commerce webshops oriënteren bezoekers zich online via zoekmachines. Het is dan belangrijk dat jij zichtbaar bent in de organische zoekresultaten en goede posities inneemt. Des te hoger je organische posities, des te groter de kans dat je meer traffic naar je website realiseert. SEO is een lange termijn strategie, waar meer bij komt kijken dan goede content schrijven. Laat je daarom goed informeren en eventueel ondersteunen bij de werkzaamheden.