5 tips voor de beste B2B webshop
1. Een responsive webshop met gebruiksvriendelijk design
Vaak genoeg zien we nog dat B2B webshops te weinig rekening houden met de wensen van de gebruiker. Bezoekers willen gemakkelijk door de website kunnen navigeren, het bestelproces moet makkelijk te doorlopen zijn én de website moet lekker snel zijn. Hoeveel mensen haken er niet af als het laden van een pagina te lang op zich laat wachten? Zorg er daarom voor dat je websitesnelheid en navigatiestructuur op orde is.
Ook niet onbelangrijk: optimaliseer je B2B webshop zowel voor desktop als mobiel. Ontwerp een responsive design, zodat bezoekers op beide apparaten gemakkelijk door de website kunnen navigeren en snel kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Dit kun je ook vergemakkelijken door een zoekfunctie en filters.
Kortom, houd o.a. onderstaande optimalisaties in je achterhoofd wanneer je jouw B2B webshop gaat optimaliseren voor de gebruiker.
- Responsive design op mobiel en desktop
- Snelle laadtijd pagina’s
- Snel en gemakkelijk bestelproces
- Goede navigatiestructuur
2. Integratie met order management systeem
In deze tijd, waarin alles makkelijk en snel besteld en geleverd moet kunnen worden, vinden B2B bedrijven het steeds belangrijker dat klanten beter inzicht krijgen in bestellingen en beschikbaarheid van producten. Dan is het van belang dat ook intern alle data op orde is. Met een order management systeem (bij Welisa Commerce gebruiken we Salesforce om binnenkomende orders te beheren) kunnen bedrijven onder andere klantgegevens up-to-date houden en accounts beheren. Alle werknemers kunnen op die manier klantdossiers gemakkelijk bijwerken en toegang krijgen tot de meeste recente informatie.
Integratie met een order management systeem biedt ook voordelen voor de klant! Zo kunnen zij realtime toegang krijgen tot de meest actuele informatie. Denk hierbij aan status van bestellingen, betalingen en facturen.
3. Meten is weten!
Het is cruciaal dat je de resultaten van je B2B e-commerce shop kunt meten. Een online tool als Google Analytics kan je hierbij helpen. Je krijgt hierdoor nog meer inzicht in de customer journey van de klant, omdat je het bezoekersgedrag kunt meten. Het wordt al snel duidelijk welke pagina’s goed presteren en waar er nog ruimte is voor verbetering. Ook niet onbelangrijk: monitor waar en waarom mensen afhaken wanneer een bestelling niet is afgerond. In welke fase van het bestelproces zitten zij en wat gaat daar mis? Breng hier verbeteringen in aan en probeer het aantal niet afgeronde bestellingen te minimaliseren.
4. Maak het persoonlijk
Dankzij hun B2C e-commerce ervaringen zijn ook B2B klanten tegenwoordig een gepersonaliseerde ervaring gewend. Zo kun je bijvoorbeeld op basis van eerder bekeken of gekochte producten andere product suggesties laten zien. Of segmenteer je mailings door alleen klanten die vaak product X kopen een korting aan te bieden. Met speciale kortingen, persoonlijke prijzen en recensies maak je het allemaal nét wat aantrekkelijker voor de klant.
Probeer het persoonlijke deel ook over te brengen in je content. Vermijd een afstandelijke schrijfstijl en praat niet teveel vanuit jezelf. Je kunt bijvoorbeeld gebruikmaken van marketing automation, zodat klanten gepersonaliseerde content, acties en producten te zien krijgen.
5. Alle informatie vindbaar
Information is key! Probeer er daarom voor te zorgen dat bezoekers alle informatie in je B2B webshop kunnen vinden. Gedetailleerde productinformatie kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat het aantal foutieve bestellingen afneemt. Een bezoeker wil antwoord op bepaalde vragen en die kun je door middel van prijs- en productspecificaties of met behulp van whitepapers, video’s en FAQ’s beantwoorden.
Houd altijd in het achterhoofd dat de wens van de klant centraal moet staan wanneer je een B2B webshop ontwerpt en optimaliseert. Blijf je webshop dus onderhouden en verbeteren. Dat komt de klantervaring en verkopen alleen maar ten goede!